سلامت باش

آشنایی با خواص بیشمار سیب

انواع سیب با داشتن تفاوت‌های مختلفی در میزان قند و بعضی مواد تشکیل‌دهنده همگی دارای خواص بی‌شماری هستند و درکل هر نوع سیبی که در دست دارید، یک میوۀ جادویی برای سلامت بدن شماست.
■یک سیب متوسط به اندازۀ تقریبی ۱۰۰ گرم حاوی مشخصات زیر است:
○کالری: ۵۲%؛
○آب: ۸۶%؛
○پروتئین: ۰.۳ گرم؛
○کربوهیدرات: ۱۳.۸ گرم؛
○شکر: ۱۰.۴ گرم؛
○فیبر: ۲.۴ گرم؛
○چربی: ۰.۲ گرم.
برای پاسخ به این سؤال که سیب چه ویتامینی دارد باید گفت، انواع سیب حاوی ویتامین سی و ویتامین K هستند؛ اما، تنها میزان ویتامین سی آن‌ها قابل‌توجه است. علاوه بر آن سیب حوای کوئرستین، کاتچین و اسیدکلروژنیک است که فواید بسیار زیادی برای سلامت ما دارند.
▪سیب بهتر است یا آب سیب؟
بسیاری از خواص سیب مربوط به میزان فیبر خوب آن است که در آب سیب این فیبر وجود ندارد. در آب سیب میزان قند بیشتری وجود دارد. برای مثال، در مقایسه با نوشیدن یک لیوان ۲۰۰ میلی‌لیتری آب سیب، شما با خوردن یک سیب متوسط به وزن ۱۰۰ گرم، علاوه بر لذت‌بردن از طعم خوب آن، هم میزان قند بسیار کمتری دریافت می‌کنید و هم میزان خوبی فیبر غذایی دریافت می‌کنید.
▪آیا سیب چاق کننده است؟
این سؤال که آیا سیب چاق کننده است، برای افرادی که می‌خواهند رژیم‌های کاهش‌دهندۀ وزن را دنبال کنند یک سؤال شایع است.سیب میوه‌ای شیرین است که خوردن آن باعث احساس سیری می‌شود، اگرچه کالری دریافتی یک سیب متوسط فقط ۹۵ کالری است.وجود فیبر غذایی فراوان در سیب باعث پرشدن معده و کنترل اشتها می‌شود؛ درحالی‌که، قسمت عمدۀ این فیبرهای غذایی جذب بدن نمی‌شود.تحقیقات نشان داده‌اند که، مصرف دو تا سه سیب در روز به‌همراه یک رژیم غذایی مناسب، می‌تواند به کاهش و کنترل وزن کمک کند.
بررسی خاصیت سیب
از گذشته‌های دور، خواص سیب بسیار موردتوجه بوده است و در طب سنتی بسیار توصیه به مصرف این میوه شده است. در زیر به بررسی مهم‌ترین خواص سیب خواهیم پرداخت.
•مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان و ویتامین
سیب جزء میوه‌هایی است که حاوی مقادیر فراوان آنتی‌اکسیدان است. ترکیبات پلی فنولیک (polyphenolic) موجود در سیب نه تنها خواص آنتی‌اکسیدان دارند، بلکه می‌توانند به سلامت عمومی انسان نیز کمک شایانی کنند.
یک سیب متوسط همچنین می‌تواند ۱۴ درصد نیاز روزانۀ بدن به ویتامین C را تأمین کند. باید توجه داشت که، پوست سیب حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است، پس بهتر است که سیب با پوست میل شود.
•خاصیت سیب ضد سرطان
آنتی‌اکسیدان، ترکیبات پلی فنولیک و ویتامین C فراوان موجود در سیب باعث خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که از عوامل اصلی ایجاد سرطان و پیری به شمار می‌آیند؛ بنابراین، می‌توان گفت سیب ضد سرطان است.
خطر ابتلا به بیشتر سرطان‌های دستگاه گوارش ازجمله سرطان کولون، روده، کبد و لوزالمعده و نیز سرطان سینه و پروستات ممکن است با مصرف روزانه سیب کاهش یابد. یکی از مهم‌ترین خواص سیب برای معده نیز همین پیشگیری از سرطان معده است که درمورد این میوه بسیار موردتوجه واقع شده است.
•پیشگیری از دیابت و سندرم متابولیک
سیب حاوی مقادیر بالایی از قند فروکتوز است، که پس از جذب از روده‌ها باید در کبد به گلوکز تبدیل شود، تا بتواند مورد استفاده بدن قرار گیرد. از این رو سیب باعث بالارفتن قند خون (گلوکز) شده و نیاز به ترشح انسولین نیست.
خوردن یک یا دو سیب در روز می‌تواند بخشی از قند و فیبر روزانۀ موردنیاز بدن را تأمین کند، بدون اینکه باعث افزایش وزن و نیاز به ترشح انسولین اضافی در بدن شود.
این خاصیت سیب می‌تواند به افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند در پیشگیری از ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک (مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی شامل افزایش فشارخون، چربی خون، سطح انسولین در خون و چربی دور شکمی) کمک کند.
•سلامت قلب
خوردن روزانۀ سیب، با کم‌کردن میزان فشارخون و کلسترولLDL ، می‌تواند باعث کاهش ریسک آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی‌عروقی شود.
•سلامت ریه‌ها و پیشگیری از آسم
تحقیقات متعدد رابطۀ بین خوردن روزانۀ سیب و کاهش خطر ابتلا به آسم یا محدودکردن حملات آسم را در افراد مبتلا نشان داده‌اند. جالب اینجاست که، مصرف سیب در دورۀ حاملگیِ مادر می‌تواند خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی را (در کودکان این مادران) کاهش دهد. سیب همچنین خطر ابتلا به عفونت‌ها و سایر بیماری‌های مزمن ریوی را نیز کاهش می‌دهد.
•سلامت مغز
تحقیقات دانشگاهی نشان داده‌اند که، خوردن روزانۀ سیب باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و از دست دادن حافظه در سالمندان می‌شود.
ازآنجاکه احتمالاً رادیکال‌های آزاد و فعالیت اکسیدکننده آن‌ها از عوامل پیری و مشکلات مربوط به آن به شمار می‌آیند، مانند از دست دادن حافظه، مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان فراوان، مانند سیب، با خنثی‌کردن این عوامل می‌توانند به سلامت مغز و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک کنند.
•تقویت سیستم ایمنی
خوردن روزانۀ سیب از یک سو باعث کاهش فعالیت‌های التهابی در روده‌ها و سایر بخش‌های بدن می‌شود، و از سوی دیگر باعث تقویت عمومی سیستم ایمنی می‌شود. هر دوی این اثرات، باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های عفونی و التهابی می‌شوند.
•سلامت دستگاه گوارش
خوردن روزانۀ سیب اثرات انکارناپذیری بر سلامت دستگاه گوارش دارد. وجود فیبر فراوان در سیب در کوتاه‌مدت باعث تسهیل عبور مواد از دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می‌شود، و در درازمدت خطر ابتلا به سرطان‌های روده و کولون و سایر بیماری‌های التهابی روده (مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) را کاهش می‌دهد.
سیب همچنین باعث افزایش میزان باکتری‌های مفید در روده‌ها می‌شود؛ زیرا، مادۀ پکتین موجود در سیب غذایی عالی برای این باکتری‌ها است. این باکتری‌ها ضمن مبارزه با عوامل بیماری‌زا در روده‌ها، بخشی از ویتامین موردنیاز بدن را نیز تأمین می‌کنند.
•سلامت دندان‌ها
سیب جایگزین مسواک زدن نیست؛ ولی، گاززدن و جویدن سیب باعث پاک‌کردن قسمتی از جرم چسبیده به دندان‌ها می‌شود که از عوامل پوسیدگی دندان به شمار می‌آید. سیب همچنین با افزایش ترشح بزاق در دهان به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند.
دیگر خواص سیب
خواص زیادی برای سیب ذکر شده است که بسیاری از آن‌ها هنوز کاملاً ازنظر علمی تأیید نشده‌اند؛ اما، شواهد مثبتی برای آن‌ها وجود دارد.
برای مثال، در منابع مختلفی توصیه به مصرف سیب به‌صورت ناشتا شده است. ازجمله خواص سیب زرد صبح ناشتا می‌توان به کاهش اشتها در طول روز اشاره کرد.
همچنین گفته می‌شود که، سیب برای سلامت زنان نیز بسیار مفید است. برای مثال ازجمله خواص سیب برای زنان می‌توان به این مورد اشاره کرد که سیب در دوران قاعدگی با بهبود عملکرد دستگاه گوارش موجب کاهش درد و علائم می‌شود.