سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

وقتی ماه رمضان فرا می‌رسد، مردم هم بیش از پیش تلاش می‌کنند عادات ناپسند را کنار گذاشته و رفتارهای خوب را در وجودشان پرورش دهند؛این گونه رفتارها می‌تواند با تمرکز بر ذهن و جسم ایجاد شده و با تمرین و تکرار ادامه یابد.همه ما می‌توانیم از این فرصت در وجوه مختلف زندگی بهره بگیریم و به یقین یکی از این موارد که بر آن تاکید هم شده، توجه به سلامت جسم است.
دیابتی‌ها نیز یکی از گروه‌هایی هستند که باید به این مساله توجه داشته باشند. پس لازم است پیش از آغاز ماه رمضان و روزه‌داری ضمن مشورت با پزشک خود، نکات خاصی را نیز رعایت کنند.
• سوالاتی که افراد دیابتی در رابطه با ماه رمضان دارند :
۱- من بیماری قند دارم و در حال حاضر برای پایین آوردن قند خونم از قرص قند استفاده می کنم ، آیا می توانم امسال روزه بگیرم؟
در صورتی که شما به بیماری مزمن دیگری مبتلا نیستید و در حال حاضر قند خونتان در حد قابل قبولی ( در حالت ناشتا زیر ۱۶۰ ) و اخیراً دچار افت قند خون نشده اید ، به احتمال زیاد می توانید روزه بگیرید.
۲- آیا دخترم که دیابتی است و انسولین تزریق می کند هم می تواند روزه بگیرد؟
بعید به نظر می رسد که ایشان بتوانند روزه داری را تحمل کنند.البته اگر اصرار بر روزه داشتن دارد،در صورتی که انسولین زیادی مصرف نمی کند و طی روز دچار افت قند خون نمی شود،با احتیاط کامل و رعایت نکاتی که بیان خواهد شد ممکن است بتواند دوره روزه داری را بدون خطر پشت سر بگذارد .
۳- آیا اگر من روزه بگیرم ممکن است دچار عوارض بشوم؟
خطرناکترین عارضه روزه داری،کاهش بیش از حد قند خون است.شما طی روزه داری بیش از هر چیز باید مراقب باشید که قند خونتان زیاد افت نکند.


۴- چگونه می توانم بفهم که قند خونم پایین آمده است؟
افت قند خون با علامتهایی مانند ضعف و بی حالی شدید،عرق سرد فراوان،‌تپش قلب،سرگیجه،تاری دید،گرسنگی شید و لرزش بدن و در نهایت بیهوش شدن مشخص می گردد.
۵- اگر وسط روز دچار افت قند خون شدم ،چه کنم؟
در صورتی که شما گلوکومتر (دستگاه اندازه گیری کننده قند خون) در اختیار دارید فوراً قند خونتان را اندازه بگیرید.
در صورتی که قند خونتان کمتر از ۵۰ باشد. حتماً روزه خود را افطار کنید. اگر گلوکومتر ندارید، با پیدایش چنین علائمی، سریعاً روزه خود را افطار نمایید و با مصرف شربت یا شیرینی مختصر از عوارض بعدی پیشگیری کنید.
۶- آیا روزه گرفتن رژیم محسوب می شود یا اینکه طی ماه رمضان هم باید رژیم خاصی را رعایت کنم؟
رعایت رژیم دیابتی برای شما الزامی است.شما طی ماه رمضان بین افطار تا اذان صبح مواد غذایی مصرف می کنید لذا باید نکاتی را رعایت نمایید که قندخون شما در این فاصله بیش از حد بالا نرود.
۷- آیا میزان کل مواد غذایی مصرفی ام در ماه رمضان باید مانند رژیم قبلی باشد؟
بله حتماً، شما نباید کالری دریافتی خود را در ماه رمضان نسبت به قبل افزایش دهید. به ویژه مصرف مواد قندی شیرین از جمله زولبیا و بامیه را محدود کنید. در صورت تمایل شدید به مواد شیرین می توانید از مربا یا نوشابه های رژیمی استفاده نمایید و یا هنگام افطار دو عدد خرما همراه با نوشیدنی مانند چای مصرف کنید.
۸- وعده های غذاییم باید به چه صورت باشد؟
بهتر این است که با یک افطار ساده (مثلاً مشابه صبحانه) آغاز کنید و شام با فاصله ۲-۱ ساعت بعد صرف نمایید.
قبل از خوابیدن هم می توانید غذای مختصری (مشابه عصرانه) بخورید.سحری را حتماً میل کنید.
۹- اگر برای خوردن سحری نتوانستم بیدار شوم چه کنم؟
بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوید چرا که احتمال پایین افتادن قند خونتان و عوارض دگیر زیاد است.
۱۰- نوشیدن آب و مایعات غیرقندی تا چه اندازه مجاز است؟
بهتر این است که آب کافی بنوشید تا طی روز دچار کمبود آب بدن نشوید.توصیه می شود بعد از خوردن سحری و قبل از شروع روزه، حداقل ۲-۱ لیوان آب بنوشید.
۱۱- آیا رفتن مرا به مهمانی های افطار صلاح میدانید؟
مسلماً شرکت در جمع خانواده و دوستان از نظر روحی بسیار برایتان مناسب است اما چه در ماه رمضان و چه در غیرآن، هیچ گاه در مهمانی فراموش نکنید که دیابتی هستید تا سالها با سلامت کامل به زندگی ادامه بدهید.
۱۲- اگر بعد از افطار احساس کردم قند خونم بالاست چه کنم؟
در صورت امکان قند خونتان را اندازه گیری کنید اگر بالای۲۵۰ بود باید شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی خود کم کنید تا دچار مشکل نشوید به هر حال متوجه باشید که اگر قند خونتان هنگام شب بالا باشد.نتایج مثبت روزه داری عاید شما نخواهد شد.
۱۳- اگر هنگام سحر احساس کردم قند خونم بالاست چه کنم؟
در این صورت هم اگر قند خونتان بالای ۲۰۰ باشد باید از مواد غذایی سحری خود ۲۰ درصد کم کنید.
۱۴- اگر طی روز استراحت کنم بهتر است یا می توانم فعالیت بدنی نیز داشته باشم؟
فعالیت بدنی شما باید در حد معمول باشد و استراحت زیاد به نفع شما نیست.اموری که به فعالیت جسمی شدید نیاز دارد را بهتر است بعدازظهرها انجام ندهید تا از افت شدید قند خون پیشگیری نمایید.
۱۵- چگونه ورزش کنم؟
ورزش سبک ۱۵-۱۰ دقیقه ای هنگام صبح احتمالاً برایتان مناسب است.اما ورزش هنگام بعد ازظهر و قبل از افطار می تواند مشکل ساز باشد.باید در صورت امکان طی شب ها زمانی را به ورزش اختصاص دهید.
۱۶- در ماه رمضان قرص هایم را در چه زمانی مصرف کنم؟
به طور کلی قرص های مصرفی صبح و ظهر را همزمان هنگام افظار و قرص شبانه را پیش از سحری مصرف نمایید.البته اگر قند خونتان تحت کنترل می باشد،ممکن است تحت نظارت پزشک بتوانید تعداد قرص هایتان را کاهش دهید.
۱۷- اگر فراموش کردم قرصم را مصرف کنم چه باید بکنم؟
از آنجا که عدم مصرف مایعات طی روز می تواند به غلیظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض دیگر منجر شود.لذا توصیه می شود حتماً قرص خود را به موقع مصرف کنید و اگر فراموش کردید،خصوصاً در صورتی که معمولاً قند خونتان بالاست،بهتر است آن روز را روزه نگیرید.
۱۸- بهترین زمان برای آزمایش قند خون در ماه رمضان کدام است؟
مسلماً ایده ال آن است که هر بیمار دیابتی که روزه می گیرد گلوکومتر در اختیار داشته باشید و قبل از افطار،دو ساعت بعد از افطار و پیش از سحری،قند خون خود را اندازه گیری نماید.اما در صورتی که گلوکومتر در دسترس ندارید،بهتر است آزمایش های خود را تحت کنترل پزشک و در زمان تعیین شده انجام دهید در ماه رمضان بررسی قند خون ناشتا باید قبل از افطار صورت گیرد که این بسیار کمک کننده است.
۱۹- آیا اگر روزه بگیرم چربی خونم هم پایین خواهد آمد؟
اگر رژیم خود را رعایت کنید،می توانید منتظر کاهش کلسترول و تری گلیسرید خونتان باشید.این مسأله در پیشگیری از بیماریهای قلبی - عروقی هم به شما کمک می کند.طی ماه رمضان رژیم غذایی در بسیاری از خانواده ها حاوی مواد قندی و نشاسته ای فراوان است که ضمن اثر نامطلوب بر قند خون،تری گلیسرید خون را هم بالا می برد.
۲۰- آیا افراد دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه ها، چشم،قلب و … شده اند،می توانند روزه بگیرند؟
ممکن است برخی از این افراد با روزه گرفتن دچار مشکل حادی نشوند ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن،بهتر است روزه نگیرند و یا با متخصص مربوطه مشورت کنند
• توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان
دیابتی‌هایی که می‌خواهند روزه بگیرند باید با برنامه و آمادگی این کار را انجام دهند،«بهتر است افراد مبتلا به دیابت قبل از روزه‌داری، آمادگی لازم برای این کار را کسب کرده و پیش از شروع ماه رمضان، قند خونشان را در محدوده طبیعی کنترل کنند، چراکه اگر قند خون در حد طبیعی کنترل نشده باشد، فرد دیابتی هم نمی‌تواند روزه بگیرد.»
«مقدار قند خون در حد طبیعی ۶۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم درصد است و توصیه می‌شود میزان قند خون ناشتای فرد دیابتی بین ۹۰ تا ۱۳۰ بوده و دو ساعت پس از صرف غذا نیز قندشان بیش از ۱۸۰ نباشد. با این توضیح اگر قند خون فرد در این محدوده‌ قرار نداشته باشد، نمی‌تواند روزه بگیرد و ابتدا باید این مشکل را برطرف کند.»
افراد مبتلا به دیابت که قند خونشان بیشتر از حد طبیعی است، بیمارانی که دچار عوارض دیررس دیابت مانند مشکلات چشمی یا قلبی و عروقی هستند و همچنین کسانی که در کنار دیابت، فشار خون بالایی نیز دارند بهتر است روزه نگیرند.
افراد دیابتی که از آموزش‌های لازم برخوردار شده‌اند بخوبی قادرند تشخیص دهند آیا می‌توانند روزه بگیرند یا خیر،«روزه‌داری برای بیمارانی که تحت درمان با انسولین هستند توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که چنین افرادی تمایل زیادی به روزه گرفتن داشته باشند، حتما باید ابتدا با پزشک معالج مشورت کرده و در شرایطی خاص زیر نظر پزشک می‌توانند روزه بگیرند.»
• روزه‌داری و درمان با داروهای خوراکی
علاوه بر دیابتی‌هایی که با انسولین درمان می‌شوند، گروهی از بیمارن هم از داروهای پایین‌آورنده قند خون استفاده می‌کنند. بنابراین لازم است شرایط روزه‌داری برای این گروه از بیماران نیز توضیح داده شود.
«لازم است این افراد با پزشک معالج خود مشورت کنند؛ در واقع اگر قند خون‌ آنها در حد طبیعی کنترل شده و همچنین دچار افزایش وزن نیز باشند، روزه‌داری حتی می‌تواند به کنترل قند خونشان‌ کمک کند.»
«بیمارانی که از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند در صورت روزه‌داری میزان داروها هم تغییر می‌یابد و به همین دلیل توصیه می‌شود حتما با مراجعه به پزشک و زیر نظر او، مقدار مناسب دارو را مصرف کنند.»
روزه‌داری نه‌تنها موجب کاهش کالری دریافتی می‌شود، بلکه حتی شیوه زندگی افراد را نیز تغییر خواهد داد؛ به طوری که افراد در روزهای معمول سه تا پنج وعده غذا مصرف می‌کنند و در ماه رمضان طی روز اصلا غذایی نمی‌خورند. بنابراین کاملا طبیعی است که میزان داروی مصرفی هم باید تغییر کند.
• کنترل بهتر قند خون با روزه
گروهی از بیماران دیابتی بدون دارو و با استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت جسمی قند خونشان را کنترل می‌کنند که طبق نظر متخصصان روزه‌داری زیر نظر پزشک معالج برای این گروه از افراد مناسب است.
«روزه‌داری برای افرادی که با تغذیه مناسب و فعالیت جسمی، قند خونشان را کنترل می‌کنند می‌تواند به کنترل بهتر قند خون کمک کرده و در این زمینه موثر باشد. در واقع پس از گذشت چندین ساعت که فرد روزه‌دار غذایی مصرف نمی‌کند، بدن برای تامین گلوکز مورد نیاز از ذخایرش استفاده می‌کند؛ به طوری که ابتدا از ذخایر قندی کمک می‌گیرد سپس از ذخایر چربی و به همین دلیل ممکن است وزن فرد کاهش یابد.»
کاهش وزن عامل موثری برای کنترل بهتر قند و همچنین فشار خون به حساب می‌آید و می‌توان گفت روزه گرفتن برای این گروه از بیماران دیابتی مناسب است.
• مراقب تغذیه خود باشید
با این‌که در ماه رمضان معمولا تعداد وعده‌های غذایی کاهش می‌یابد، ولی متأسفانه در ایام روزه‌داری، به علت کاهش فعالیت جسمی و همچنین پرخوری، افراد زیادی با مشکل افزایش وزن روبه‌رو می‌شوند. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند هر دو تا سه روز یک بار وزن خود را اندازه‌گیری کنید تا بموقع از بروز این مساله پیشگیری شود.
«هنگام سحر بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که بیشتر حاوی مواد غذایی دیرجذب و کربوهیدرات‌ها باشد؛ به عنوان نمونه نان، برنج و… انتخاب مناسبی است. علاوه بر این، مصرف مقدار کافی میوه و سبزیجات را نیز فراموش نکنید، چون این خوراکی‌ها فیبر زیادی داشته و به همین دلیل موجب می‌شود قند خون دیرتر افزایش یابد.»
«میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی مقداری آب است، ولی مصرف مقدار کافی مایعات را نیز نباید نادیده بگیرید.»
«بهتر است هنگام افطار از مواد غذایی شیرین و شیرینی‌هایی مانند زولبیا، بامیه، حلوا و… کمتر استفاده شده یا اصلا آنها را مصرف نکنید. همچنین خوب است هنگام افطار، ناگهان مقدار زیادی غذا نخورده و افطار را در دو یا سه نوبت میل کنید. در طول این ماه مصرف غذاهای پرچرب را نیز کاهش دهید و فعالیت جسمی را فراموش نکنید.»
«هنگام روزه‌داری هم حتما باید قند خونتان را کنترل کنید و بویژه به یاد داشته باشید حدود ساعت ۱۳ تا ۱۵ قند خون نباید کمتر از ۷۰ میلی‌گرم درصد باشد.»

تعداد بازدید:۳۷۵

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.

دیابت

پزشکی

روزه داری

قند خون

ماه رمضان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی