سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

حمله قلبی،این روزها سن و سال نمی شناسد و به سراغ افراد ۲۰ تا ۳۰ سال هم می رود.استرس و اضطراب ناشی از زندگی ماشینی همه افراد را به بیماری مستعد کرده است.بنابراین بهتر است که به سلامت قلب خود اهمیت دهید.
عواملی که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شوند به آنها عوامل خطر می‌گویند.یعنی عواملی که اگر در یک فرد وجود داشته باشند، احتمال بیماری نسبت به فردی که این عوامل را ندارد، افزایش پیدا می‌کند.لازم است همه افراد جامعه حداقل سالی یک بار کنترل فشار خون داشته،کنترل وزن،چربی و قند خون را انجام دهند و اشکال آن را اصلاح کنند.
• عوامل خطر بیماری‌های قلبی را میتوان در دو گروه عنوان کرد:
- عوامل غیرقابل کنترل شامل؛ سن، جنس و زمینه وراثتی
- عوامل قابل کنترل که شناخت این گروه از عوامل خطر اهمیت زیادی دارد.چون با کنترل آنها می‌توان از بیماری قلبی پیشگیری کرد.چربی خون بالا، چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، سیگار، بیماری قند خون بالا (دیابت)، کم تحرکی، استرس و رژیم غذایی ناسالم از عوامل قابل کنترل می باشند.
با توجه به عوامل خطر ذکر شده با جلوگیری از ایجاد این عوامل و یا در صورت وجود، کنترل و اصلاح آنها می‌توان قلب سالمی داشت.از مهمترین راههای داشتن قلب سالم، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب و رژیم غذایی سالم است.
برای اینکه تشخیص دهید قلبتان سالم است،باید به علایم بدن توجه کنید.گاهی مشکلات قلبی به شکلی آشکار می شود که فرد متوجه مشکل اصلی خود نمی شود.به همین دلیل لازم است علایم بیماری های قلبی را بشناسید.زمانی که از سلامت قلب خود اطمینان یافتید برای پیشگیری از بیماری های قلبی می توانید یک زندگی سالم و عاری از استرس را دنبال کنید.

• انرژی زیاد: یکی از نشانه های اولیه مشکلات قلبی، خستگی مفرط است. بنابراین اگر پس از یک روز پرکار، انرژی کافی برای رفتن به میهمانی را دارید بدانید که قلب شما سالم است.
• ضربان عالی قلب:می توانید با حس کردن نبض، ضربان قلب خود را کنترل کنید. ضربان قلب یک فرد سالم باید ۷۲ ضربه در دقیقه باشد. به طور کلی بین ۷۰ تا ۸۰ ضربه نشانه سلامت قلب است.
• تنفس منظم: افرادی که قلب ضعیفی دارند، تنفس منظمی ندارند. اگر پس از بالا رفتن از پله، دچار کمبود نفس می شوید ممکن است مشکل قلبی داشته باشید.
• اعصاب قوی: توانایی حفظ آرامش در موارد پراسترس یکی دیگر از نشانه های سلامت قلب است. افرادی که قلب ضعیفی دارند، زود از کوره درمی روند و هنگامی که تحت استرس قرار می گیرند، عرق می کنند.
• کنترل منظم فشارخون: باید به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید. ایده آل ترین فشار خون 120.80 است.
• عدم احساس سفت شدن دور سینه:برخی افراد گاهی احساس سفتی دور سینه می کنند، که ممکن است نشانه حمله قلبی خفیف باشد اما اگر تاکنون دچار این حالت نشده اید، این امر نشان می دهد که قلب سالمی دارید.
• اکو کاردیوگرام:تمام نمونه های اکو کاردیوگرام را که گرفته اید، نگه دارید تا با مقایسه کردن آن ها از سلامت قلبتان مطمئن شوید.
• نداشتن کلسترول مضر:هر از گاهی برای تعیین میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون به ویژه پس از ۳۰ سالگی آزمایش دهید. اگر گزارش خون شما سالم باشد دلیلی برای نگرانی نیست.
• تست استرس:تست تردمیل یا تست استرس یکی از بهترین راه ها برای پی بردن به این موضوع است که آیا قلب شما تحت فشار قرار دارد یا نه پس از ۳۰ سالگی سالی یک بار این آزمایش را انجام دهید.
روشهایی برای داشتن قلبی سالم
▪ حرکات سالم انجام دهید.
حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه حرکات ورزشی انجام دهید. شما می توانید آن را به ۱۰ دقیقه هم تبدیل کنید. آن را به هر طریقی که می توانید انجام بدهید مثلا برای رفتن به سر کار از دوچرخه استفاده کنید.
▪ سیگار را ترک کنید.
سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی انسداد شریان های قلب و بیماری های مربوط به آن است. شما با ترک سیگار خطر سکته قلبی را به نصف افراد سیگاری می رسانید.
▪ وزنتان را کنترل کنید.
افزایش وزن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. به رژیم غذایی متعادل که شامل چربی های کم و استفاده زیاد از میوه ها و ورزش فراوان است رو بیاورید.
▪ از ۵ سهم استفاده کنید.
در هر روز از ۵ سهم میوه و سبزیجات استفاده کنید. به مربای صبحانه خود میوه خشک اضافه کنید. به سس پاستایتان سبزیجات اضافه کنید.
▪ روغن ماهی بخورید.
ماهی اسقومری ماهی ساردین و تن ماهی تازه و سالمون منابع غنی از امگا ۳ هستند که می تواند از قلب شما در برابر بیماری ها محافظت کند.
▪ از استرس دوری کنید.
اگر شما تحت فشار هستید ذهنتان را با راه رفتن پاک کنید. این کار افکار شما را متمرکز می کند و برای کاهش تنش به شما کمک می کند. اگر که این راه رفتن تند تند باشد جز فعالیت های روزانه تان نیز حساب می شود.
▪ از خوردن روغن های اشباع دوری کنید.
تغییرات کوچک در رژیم غذایی تان می تواند اثرات مثبتی بر روی سلامت شما داشته باشد. به جای شیر های پر چرب از شیر های نیمه چرب استفاده کنید. از گوشت استفاده نکنید و غداهای آب پز و بخار پز را به غذاهای سرخ شده و کبابی ترجیح دهید.
▪ کمتر از مشروبات استفاده کنید.
الکل ها چاق کننده هستند اگر شما روزانه ۲ ۳ شات جین یا تونیک به غذای روزانه تان اضافه کنید در ۴ هفته به میزان ۲ کیلوگرم چاق می شوید.
▪ برچسب روی محصولات غذایی را بخوانید.
برچسب روی محصولات را بخوانید تا متوجه شوید که هر کدام حاوی چه موادی است تا بتوانید برای اینکه سالم تر زندگی کنید، انتخاب بهتری انجام دهید.

تعداد بازدید:۱۴۶۷

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.