سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

یک رژیم غنی از آنتی‌اکسیدان و امگا 3 می‌تواند علائم آلرژی‌های فصلی را کاهش دهند.رژیمی سرشار از سبزی‌ها،میوه‌های تازه،ماهی،روغن زیتون و مغزها.به همین خاطر است افرادیکه از این رژیمها استفاده می کنند،کمتر به آلرژی و آسم مبتلا می‌شوند.
• مغزها
مغزها انتخاب خوبی هستند.این میان‌وعده‌ها سرشار از منیزیم و ویتامین E هستند.منیزیم،بدن را در مقابل حملات عطسه که مخصوصاً در بیماری آسم شدت می‌یابند،حمایت می‌کند و ویتامین E با تحریک ایمنی بدن،آن را تقویت می‌کند تا در مقابل رادیکال‌های آزاد که باعث التهاب در بدن می‌شوند هوشیارتر باشند.بیشتر مغزها نظیر گردو و بادام دارای این فواید هستند.
• سیب
مصرف یک سیب در روز به کاهش علائم آلرژی کمک قابل‌توجهی می‌کند.سیب سرشار از کوئرستین است.فلاوونوئیدی که خواص ضدالتهابی دارد.فلاوونوئیدها با تأثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود از تخریب سلولی و آسیب به بدن جلوگیری می‌کنند.تأثیری که مصرف یک سیب تازه بر بدن می‌گذارد بسیار بهتر از تأثیر مصرف قرص‌های حاوی فلاوونوئید است که داروخانه‌ها به عنوان قرص‌های آنتی‌اکسیدان در اختیار شما قرار می‌دهند.حتی دیده شده خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی خود روزانه یک عدد سیب تازه مصرف می‌کردند شیوع آلرژی‌ها در کودکان آن‌ها کمتر بوده است.این بچه‌ها کمتر عطسه می‌کردند،کمتر سرما می‌خوردند،آبریزش بینی کمتری داشتند و نیز شیوع ابتلا به آسم در آن‌ها نسبت به بچه‌هایی که مادرانشان مصرف سیب را در بارداری و شیردهی نداشته‌اند کمتر بوده است.
• ماهی
اسیدهای چرب امگا 3 که در غذاهای دریایی به بیش‌ترین میزان وجود دارند با تأثیر ضدالتهابی خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.


فراموش نکنید بیشتر آلرژی‌ها هم،زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود.برای رسیدن به تأثیرات مثبت ماهی و غذاهای دریایی لازم است هفته‌ای 6 انس(معادل 180 گرم)ماهی استفاده کنید.مصرف ماهی همچنین اثرات مثبتی بر خشکی پوست و اگزما دارد که از آلرژی و آسم ناشی می‌شوند.درماتیت،برونشیت،آرتریت و کولیت از دیگر بیماری‌های التهابی هستند که مصرف ماهی می‌تواند در تخفیف علائم آن‌ها بسیار کمک کننده باشد.
• مرکبات
به غذاهای سرشار از ویتامین C روی بیاورید.غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدفولیک در کاهش التهاب همراه با واکنش‌های آلرژیکی بسیار موثرند به گونه‌ای که گاهی می‌تواند تأثیر آن‌ها را با داروهای درمانی مقایسه کرد.مرکبات نظیر پرتقال،گریپ‌فروت و لیمو از بهترین منابع ویتامین C در رژیم غذایی هستند که در فصل بهار هم به وفور در دسترس‌اند.مصرف 500 میلی‌گرم ویتامین C در روز نقش بسیار مهمی در تخفیف علائم آلرژی بر عهده دارد.این در حالی است که یک عدد پرتقال متوسط حاوی 100 میلی‌گرم و یک عدد گریپ‌فروت متوسط حاوی 60 میلی‌گرم ویتامین C است.
• کلم پیچ و بروکلی
کلم پیچ و کلم بروکلی از سبزی‌های موثر در مقابله با آلرژی و حساسیت‌ هستند.محتوای بالای کاروتنوئیدهای آن‌ها باعث چنین تأثیراتی می‌شود.این آنتی‌اکسیدان‌ها با التهاب مقابله می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت خواهند کرد.از طرفی بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که تأثیر آن در کاهش التهاب را دوچندان می‌کند.
• انگور سیاه و توت سیاه
انگور سیاه و توت سیاه از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ هستند.رسوراترول ترکیب ضدالتهابی غالب در میان این آنتی‌اکسیدان‌هاست.این آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از این طریق سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.از طرفی محتوای بالای فلاوونوئیدها در انگور سیاه و توت سیاه آن‌ها را به میوه‌های موثر در کاهش چربی خون و کلسترول تبدیل می‌کند.
اگر دقت کرده باشید ما در تمام این غذاها به وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی اشاره کردیم.همان طور که گفتیم آلرژی یک واکنش التهابی است.پس آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی نقش اصلی در سرکوب علائم آن دارند.
از دیگر غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان می‌توان به سیب‌زمینی،حبوبات،سبزیجاتی نظیر جعفری،بادام‌زمینی،سیر و پیاز اشاره کرد.

تعداد بازدید:۳۴۶

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.

بهار

تغذیه

سیب

رژیم غذایی

آلرژی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی