سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

با افزایش سن، کارآیی سلول‌های بدن کم می‌شود و عوارض پیری خودشان را نشان می‌دهند. آرتروز، کاهش بینایی، پوکی استخوان، کاهش قدرت حافظه و کاهش توده عضلانی همه از جمله نشان‌های پیری می‌باشند.
با انجام ورزش می‌توانید درد و بیماری را از خودتان دور کنید و از سلامت جسمی‌و روحی بهتری برخوردار گردید.براساس مطالعات انجام شده، 15 دقیقه ورزش کردن در روز باعث 3 سال افزایش عمر می‌گردد.
1- بعد از بیماری برای شاد بودن، به آرامی‌بدوید:
تحقیقات علمی نشان میدهد که بعد از بهبودی بیماری، آهسته دویدن باعث می‌شود که حافظه شما کم نشود.
2- ورزش تای چی برای جلوگیری از افتادن:
یکی از بیشترین نگرانی‌ها در مورد افراد مسن، افتادن این افراد در اثر پیری و عدم تعادل می‌باشد. طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، افتادن روی زمین باعث مرگ، مجروح و بستری شدن افراد بیشتر از 65 سال در بیمارستان می‌گردد. یک سوم افراد پیر، هرساله می‌افتند و بیشتر از دو میلیون نفر در اثر افتادن، زخمی‌می‌شوند و نزدیک 20000 نفر می‌میرند.
برای همین بسیار مهم است که این افراد بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. یکی از راه‌های حفظ تعادل، انجام ورزش تای چی می‌باشد.تای چی شامل یک سری کشش‌های ملایم بدنی است که یکی بعد از دیگری انجام می‌شود.با استفاده از این ورزش، شما بر حرکات بدنی و تنفس خود تمرکز بیشتری خواهید داشت.
3- راه رفتن برای کاهش مدت بستری بودن در بیمارستان:
بسیاری از مردم فکر می‌کنند در مدت بستری بودن در بیمارستان، بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند، خوابیدن در تختخواب است اما این کار در همه موارد بهترین نمی‌باشد.


تحقیقات نشان داده، افراد مسن بستری شده در بیمارستان، اگر در اطراف اتاقشان راه بروند، مدت بستری بودن در بیمارستان را یک روز و نیم کم می‌کنند.بر این اساس مشخص شد افراد مسنی که تحرک بدنی کمی‌دارند، عضلاتشان به سرعت از بین می‌رود.به همین جهت افراد مسنی که از نظر بدنی ضعیف هستند، اگر ورزش کنند، مدت بستری بودن آنها در بیمارستان کم می‌شود.

4- ورزش پا برای کاهش ورم (ادم):
همانطور که سن شما بیشتر می‌شود، دچار ورم در پاها می‌گردید.برای کاهش این ورم، روی یک طرف بدن دراز بکشید و پای بالای خود را در هوا بچرخانید.همچنین می‌توانید بایستید و خود را بالا بکشید و ساق پا را بالا ببرید. در این هنگام، پنجه پاهایتان باید روی زمین قرار داشته باشد. با انجام این ورزش ها، جریان خون را در پاها زیاد می‌کنید و کمک می‌کنید که مایعات به سادگی در بدن شما حرکت کنند و در یک جا جمع نشوند که باعث ورم گردد.

5- قدم زدن برای جلوگیری از زوال عقل:
یک تحقیق روی 1700 فرد مسن به مدت شش سال انجام شد و به این نتیجه رسیدند که افراد بیشتر از 65 سال سن که سه روز در هفته به مدت 15 دقیقه در روز راه می‌روند، خطر زوال عقل را کم می‌کنند و به یک‌سوم می‌رسانند.
در تحقیق دیگری به این نتیجه رسیدند افرادی که راه می‌روند، کوچک شدن مغز را متوقف می‌کنند و خطر کاهش درک و فهم و زوال عقل را به نصف کاهش می‌دهند.

6- وزنه‌برداری حفظ استخوان‌ها :
پوکی استخوان یا استئوپروز، یکی دیگر از عوارض پیری می‌باشد.استئوپروز موجب شکستگی لگن، افتادن و دیگر آسیب‌های جدی می‌شود. مطالعات نشان داده که بلند کردن وزنه با استئوپروز مقابله می‌کند.
برای این موضوع نیاز به 30 دقیقه وزنه برداری در سه روز هفته دارید. بلند کردن وزنه، بدن را در برابر نیروی جاذبه قوی و همچنین به ساخت عضلات کمک می‌کند و بیشتر نیرو را به استخوان‌ها منتقل می‌کند و باعث قوی شدن استخوان‌ها و متراکم شدن آنها می‌شود.نمونه‌هایی از فعالیت‌های بدنی که برای قلب، هماهنگی و تعادل خوب می‌باشند، عبارتند از: راه رفتن، وزنه برداری و بالا رفتن از پله.

7- شنا کردن برای بهبودی درد آرتریت و تحرک:
طبق مطالعات، افراد مبتلا به آرتریت می‌توانند از شنا و ورزش کردن در آب گرم فواید بسیاری را ببرند. در این مطالعه که روی 79 فرد مسن دارای استئوآرتریت انجام شد، ثابت شد که شنا کردن باعث کاهش خطر سقوط و شکستن استخوان‌ها می‌شود.
شنا کردن نیز دارای فواید ضدپیری می‌باشد مانند: بهبودی درد آرتریت و افزایش تحرک.از آنجایی که در آب حرکت می‌کنید، ستون فقرات، لگن، کمر و عضلات شکمی‌شما قوی خواهند شد.

تعداد بازدید:۲۸۸

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.

تناسب اندام

ورزش

پیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی