سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، یکی از راه‌های موثر برای درمان مشکلات پوستی مختلف و حفظ زیبایی و شادابی پوست است. پژوهشگران ثابت کرده‌اند که ریزمغذی‌های مختلف، در رشد و ایمنی پوست تاثیر به سزایی دارند که می‌توان با مشورت پزشک متخصص پوست، این ریزمغذی‌ها را از طریق مصرف منابع غذایی یا مکمل‌های آنها، دریافت کرد.
مثلا ویتامین A یا رتینول یکی از ویتامین‌های بسیار مفید برای حفظ سلامت پوست است. سال‌ها است که رتینوئیدهای مصنوعی به‌عنوان درمان آکنه شدید و بیماری پسوریازیس یا داءالصدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.ویتامین A باعث افزایش سلول‌های لایه خارجی پوست یا اپیدرم می‌شود.
این ویتامین باعث افزایش فاکتور رشد درم یا لایه میانی پوست در کنار کاهش و مهار فعالیت غدد سباسه در پوست هم می‌شود. به‌علاوه، ویتامین A می‌تواند فعالیت باکتری‌های مولد آکنه را هم از سطح پوست کم بکند.
از آنجا که این ویتامین باعث افزایش تقسیم سلولی در پوست می‌شود، از این طرق می‌تواند مهار تشکیل کومدون در بیماری آکنه را در پی داشته باشد.کاهش سطح ویتامین A در بدن، پوسته‌پوسته و ضخیم شدن پوست را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه این کمبود، کاهش ترشح مخاطی را هم به دنبال دارد.داشتن پوست زبر و خشک، از علایم کمبود ویتامین A در بدن است.
ویتامینA در رشد نیز مؤثر است و کمبود آن منجر به اختلال در رشد استخوانها می شود. همچنین با کمبود آن ، ایمنی در برابر عفونت کاهش می یابد و کم خونی عارض می شود. به دلیل تأثیر آن در تولید مثل ، کمبود ویتامینA منجر به عدم رشد مناسب جنین و سقط خود به خود می شود.
به دلیل تأثیر آن بر حفظ بافت مخاطی در صورت کمبود آن بافتهای مخاطی بدن که دستگاه گوارش، تنفسی، ادراری و تولید مثل را از ورود میکروبها محافظت می کنند، تغییر شکل داده و بدن در معرض عفونت قرار می گیرد.

در اثرکمبود ویتامین ، لایه مخاطی چشم حالت شفاف خود را از دست داده و در صورت ادامه کمبود دریافت، خصوصاً در کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید، کوری عارض می شود. که خوشبختانه در کشور ما کمبود تا این حد مشاهده نمی شود.
• ویتامینAدر چه مواد غذایی موجود است؟
این ویتامین به فرم اصلی اش فقط در مواد غذایی حیوانی موجود است. ویتامینA به مقدار زیاد در جگر وجود دارد. در تخم مرغ میزان محدودی از آن یافت می شوند و شیر و لبنیات منابع خوب ویتامینAهستند. در سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل سبزی خوردن و اسفناج، در سبزیجات نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی و میوه های به رنگ نارنجی مثل پرتقال و گرمک وجود دارد.
بدین خاطر است که توصیه می شود حتماً در کنار غذا، سالاد سبزیجات ، سبزی خوردن ، سوپ سبزیجات یا سبزیجات پخته مثل سیب زمینی داشته باشید.
مصرف بیش از حد ویتامین A مانند کمبود آن برای بدن خطرناک است. حالت تهوع، بی‌قراری، بی‌اشتهایی، استفراغ، تاری دید، سردرد، ریش مو، درد عضلانی یا دردهای شکمی، جزو علایم مسمومیت در اثر مصرف بیش از اندازه ویتامین A هستند. به همین دلیل هم مکمل‌های این ویتامین حتما باید زیر نظر پزشک متخصص، مصرف بشوند.

تعداد بازدید:۲۳۹

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.

ویتامین آ

پوست

ویتامین A

زیبایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی