سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

یکی از روشهای پیشگیری از پوسیدگی، کنترل رژیم غذایی کودک است. بنابراین ضمن رعایت غذای اصلی کودک اگر میان وعده ها و مصرف تنقلات بطور مناسب انتخاب شوند علاوه بر تامین منبع تغذیه و انرژی مورد نیاز کودکان می توانند در پیشگیری از پوسیدگی نقش مهمی داشته باشند. شکل گیری عادات غذایی سودمند یا زیانبار در کودکان از سوی والدین صورت می گیرد.
بهتر است از خوردن مواد غذایی که حاوی شکر، نشاسته و مقدار زیادی چربی هستند پرهیز شود. در این صورت علاوه بر سلامت عمومی کودک سلامت دندانی او نیز تضمین خواهد شد.
چاشت نیم روزی سودمند : شیر- نان و پنیر- تخم مرغ پخته- ماست- میوه ها و سبزیهای خام مثل هویج و....- ذرت- آجیل شور
چاشت نیم روزی پوسیدگی زا : آب نبات- کیک- شیرینی- کلوچه- غلات شیرین شده- کشمش- برگ میوه های خشک- شیر عسل- آدامسهای شکردار- بیسکویت های شیرین
توصیه های مهم :
• از خوردن غذاهای چسبنده پرهیز کنید. این مواد از نظر مدتی که در دهان باقی می مانند متفاوت هستند. برای مثال چسبندگی تافی بر روی دندانها بیشتر از شکلات و کارامل است.
• خوردن شیرینی ها را در وعده های غذایی منحصر کنید. در این هنگام بزاق بیشتری در دهان ترشح می شود که می تواند باقیمانده مواد غذایی را از روی دندانها پاک کند.
• تعداد دفعات مصرف مواد قندی را در طول روز کاهش دهید.
• از وجود مواد قندی در فرآیندهای غذایی آگاه باشید. بنابراین در هنگام خرید به برچسب مواد تشکیل دهنده آن توجه نمایید. ( مانند سس ها، نوشابه و... )


• از خوردن تنقلات و شیرینی قبل از خواب پرهیز کنید. زیرا در آن هنگام جریان بزاق کندتر بوده قدرت پاک کنندگی آن کمتر است.
• میان وعده ها را به گونه ای انتخاب کنید که موجب پوسیدگی دندانها شوند و با خوردن موادی مانند سبزیهای خام، پنیر و سایر لبنیات به سلامت دندانها کمک کنید.

تعداد بازدید:۲۳۳

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.