رژیم غذایی برای درمان درد زانو

زانودرد از دردهای شایعی است که انسان در سنین مختلف به آن مبتلا می شود. زانودرد علت های متفاوتی دارد و حتی به صورت جدی با دردهایی که از عضو دیگر منشأ گرفته، توام می شود.
معمولا با توصیه های کلی در مورد درد در زانو، می توان آن را کنترل کرد. زانو جزو مفاصل انتهایی بدن است که تحمل وزن را به عهده دارد. هر عارضه ای در آن، عملکرد فرد را مختل می کند، این مفصل با خیلی از مفاصل در اندام فوقانی متفاوت است.
بهتر است بدانید بسیاری از دردهای زانو به شرایطی که به آن تحمیل می شود، ارتباط دارد. وقتی زانو را خم می کنیم، سه برابر وزن ما به زانو فشار وارد می شود و اگر زانو مستعد عوارض باشد این سه برابر وزن تأثیر جدی تر خواهد داشت.
باید گفت علت اصلی بروز این بیماری به روشنی معلوم نیست. گاهی بعد از وارد آمدن ضربه ای به زانو یا راه رفتن در فواصل طولانی بخصوص در سر پایینی ها مثل پایین آمدن از کوه یا در ورزش هایی که فشار زیادی به زانو وارد می کند و گاهی علت های پزشکی دیگر موجب زانو درد می شود.
زانو را عضله مهمی به نام عضله چهارسر ران حفاظت می کند. اگر طبق برنامه ای منظم، عضلات را تقویت کنیم، بسیاری از مشکلات زانو کاهش می یابد.
این عضلات به راحتی قابل تقویت است، مطالعات نشان داده انقباض شش ثانیه ای این عضلات هر روز می تواند 10 درصد عضلات را قوی کند.
تقویت عضله حمایت خوبی از زانو ایجاد می کند. هم عوارض را کاهش می دهد و هم قدرت آن را افزایش می دهد.
بالا آوردن زانو بدون خم شدن آن ورزش بسیار مناسبی برای زانوست. انجام برخی از این تمرینات البته با مشورت پزشک متخصص می تواند در کاهش درد و تسریع بهبودی به شما کمک کند.

غذاهای درمانگر
بعضی از غذاها دارای اثر ضدالتهابی و ضد درد برای انواع زانو درد می باشد. اثر این غذاها هم ردیف با داروهای شیمیایی تجویز شده برای درمان این بیماری است.
ماهی بخورید: اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی، ضدالتهاب طبیعی است. از آنجا که کاهش التهاب مفصل باعث کاهش درد زانو می شود، می توان گفت اثرات ضدالتهابی امگا3 منجر به کاهش درد زانو می شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است اسیدهای چرب امگا 3 همچنین باعث کاهش سفتی صبحگاهی مفصل زانو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.
علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی نه تنها عوامل ایجادکننده التهاب را مسدود می کند، بلکه از فعالیت پروتئین هایی که به خوردگی غضروف مفصل زانو منجر می شود نیز جلوگیری می کند.
ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی و... بهترین منابع حاوی امگا3 محسوب می شود. همچنین مصرف کپسول های روغن ماهی نیز مفید است. در آخر باید به این نکته توجه کنید که خوردن ماهی به دلیل نداشتن عوارض جانبی بسیار مفیدتر است. از مصرف داروهای ضدالتهابی شیمیایی است.
آب پرتقال بنوشید: آب پرتقال منبعی بسیار غنی از ویتامین C است. استئو آرتریت باعث خوردگی استخوان می شود. تحقیقات نشان داده است در افرادی که از مقادیر قابل ملاحظه ویتامین C استفاده کرده اند این عارضه کمتر دیده می شود. منابع غنی ویتامین C شامل پرتقال، فلفل سبز، گریپ فروت، توت فرنگی، انبه و کیوی است. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در مقایسه با خوردن آن، 25 درصد بیشتر ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.
سویا را در سبد غذایی خود بگنجانید: سویا سرشار از ماده ای به نام ایزوفلاون (نوعی هورمون گیاهی) است که اثرات ضدالتهابی دارد.
اسفناج و پیاز بیشتری مصرف کنید: اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زیاکسانتین است که درد ناشی از استئوآرتریت را کاهش می دهد. همچنین این آنتی اکسیدان ها از ایجاد عوارض بینایی این بیماری جلوگیری می کنند.
از ادویه های مناسب استفاده کنید: ماده رنگی موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی است. این ماده رنگی شبیه داروهای بازدارنده 2COX عمل می کند و باعث کاهش تورم مفاصل می شود.
از زنجبیل بیشتر استفاده کنید: از زنجبیل به طور سنتی در درمان دل درد استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است این ماده گیاهی در بیماران مبتلا به استئوآرتریت باعث کاهش التهاب و درد مفاصل بخصوص هنگام راه رفتن و ایستادن می شود.

هشدار: چند مورد را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:
- وزن خود را با تغییر عادت غذایی و ورزش کاهش دهید.
- از مصرف مواد قندی و چرب بخصوص چربی اشباع شده خودداری کنید.
- در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
- از مواد غذایی حاوی کلسیم و آهن بیشتر استفاده کنید.
- حداقل دو بار در هفته از ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید.
- از آنجا که رژیم غذایی پرکربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و... موجب اضافه وزن و همچنین التهاب می شود، توصیه می شود تا حد مقدور از مصرف این نوع غذاها در رژیم غذایی روزانه خودداری کنید.