سلامت باش

پیشگیری بهتر از درمان بیماریها

سلامت باش

بهترین منابع آهن در زرده‌ تخم‌مرغ، گوشت قرمز،جوجه،ماهی،حبوبات و سبزی‌های با برگ تیره نهفته است.فقر آهن در رشد کودکان تأثیر گذاشته و به کم خونی منجر می‌شود،باید مشخص کرد هر کودک به چه مقدار آهن نیاز دارد و بهترین منبع آهن مورد نیاز کودک چه موادی است.
باید مقدار آهن جیره‌ی‌ غذایی کودک کافی باشد و علل فقر آهن در کودکان تشخیص داده شود تا نحوه‌ شناسایی و پیشگیری از آن مشخص شود. آهن از مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو کودک است، آهن به حرکت اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌های بدن کمک می‌کند تا اکسیژن در ماهیچه‌ها ذخیره شود.
فقر آهن در کودکان به‌صورت‌های مختلف بروز ‌می‌کند و علائم آن از تخریب ذخایر آهن تا کم خونی نمایان می‌شود.عدم درمان فقر آهن در کودکان سبب تأخیر رشد ذهنی مانند راه رفتن و سخن گفتن ‌می‌شود.
میزان آهن مورد نیاز کودک در سنین مختلف متفاوت است، میزان آهن مورد نیاز روزانه در گروه سنی 7 تا 12 ماهه، 11 میلی گرم، در سنین 1 تا 3 سالگی 7 میلی گرم، 4 تا 8 سالگی 10 میلی گرم، 9 تا 13 سالگی 8 میلی گرم است، دختران در سن 14 تا 18 سالگی به 15 میلی گرم آهن روزانه و پسران در این رده سنی به 11 میلی گرم آهن نیاز دارند.
نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده‌اند (بیش از 3 هفته زودتر از موعد مقرر) یا با وزن کم متولد ‌می‌شوند، نوزادانی که قبل از یک ماهگی از شیرگاو استفاده کرده‌اند، نوزادان شیر مادرخواری که بعد از 6 ماهگی غذای مکمل حاوی آهن مصرف نکرده‌اند، نوزادانی که از شیرخشک تقویت نشده با آهن استفاده کرده‌اند، کودکان 1 تا 5 ساله‌ای که در روز بیش از 710میلی‌لیتر شیر گاو، شیر بز یا شیر سویا مصرف می‌کنند، از نظر فقر آهن در گروه پر خطر هستند.

کودکانی که دچار بعضی بیماری‌ها مانند عفونت‌های مزمن یا رژیم‌های غذایی محدود هستند نیز در گروه پرخطر قرار دارند.فقر آهن در کودکان عوارضی جدی به همراه دارد،کمبود شدید آهن موجب اختلال در توانایی عملکرد کودک می‌شود ولی بسیاری از نشانه‌های فقر آهن تا بروز کامل کم خونی فقر آهن ظاهر نمی‌شوند.
نشانه‌های کم خونی فقر آهن شامل خستگی یا ضعف، پوست رنگ پریده، بی‌اشتهایی، کوتاهی نفس، التهاب زبان، دشواری حفظ دمای بدن، افزایش احتمال بروز عفونت، ضربان قلب نامنظم، مشکلات رفتاری، ولع غیرمعمول نسبت به مواد غیرتغذیه‌ای مانند یخ، خاک یا نشاسته‌ خالص است.
جهت پیشگیری از فقر آهن در کودک باید به جیره‌ غذایی کودک توجه کرد، بنابراین تغذیه با شیرمادر حداقل تا سن یک سالگی ضرورت دارد، آهن موجود در شیر مادر آسان‌تر از آهن موجود در شیرخشک جذب می‌شود، اگر امکان تغذیه‌ با شیر مادر وجود ندارد باید از شیرخشک‌های تقویت شده با آهن استفاده کرد.
شیر گاو منبع خوبی از آهن برای کودک نیست و در اطفال کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود.در کودکانی که تغذیه‌ با مواد جامد شروع می‌شود به ویژه در فاصله ماه‌های چهارم و ششم، باید از غذاهای دارای آهن افزوده مانند دانه‌های غلات یا سرآل تقویت شده با آهن، استفاده کنند.
در کودکان بزرگتر، بهترین منابع آهن در زرده‌ تخم‌مرغ، گوشت قرمز، جوجه، ماهی، حبوبات و سبزی‌های با برگ تیره نهفته است. کودکان نباید غذاهای سرشار از کالری و با ویتامین و مواد معدنی اندک مانند چیپس و سیب‌زمینی سرخ شده استفاده کنند.ویتامینC به جذب آهن از رژیم‌ غذایی کمک می‌کند،علی رغم اینکه استفاده از آب لیموترش در کودکان کمتر از یک سال توصیه شده است، ولی برای جذب آهن می‌توان از غذاهای دیگری مانند طالبی، توت فرنگی، آلو، کیوی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کرد.
کمبود آهن و کم خونی فقرآهن به طور مشخص با انجام آزمایش‌های خون تشخیص داده می‌شود، لذا توصیه ‌می‌شود تما‌می شیرخواران، از نظر کم خونی فقر آهن، در فاصله 9 تا 12 ماهگی غربالگری شوند و 6 ماه بعد نیز آزمایش تکرار شود.

اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد. هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.